CODING

Op mijn 13e kocht ik mijn eerste computer en leerde mezelf basic en Z80 assembler. Dat heeft me de fundamenten van de computer leren doorgronden. Rond die periode was ik ook reeds bezig met digitale elektronica en bouwde een aanslaggevoelige midi-pianoklavier. De fascinatie voor de combinatie van software en hardware is sindsdien niet meer verdwenen.

Tijdens mijn studie heb ik een breed spectrum aan programeertalen geleerd, zoals Pascal, Prolog, Lisp, Java en C/C++. Vanaf die periode ben ik ook gaan werken met GNU/Linux, dat ik nog steeds als mijn basis Operating System beschouw.

Door de jaren heen heb ik intensief gewerkt aan realtime simulatie- en visualisatieprojecten, waarbij performance en optimalisatie altijd fundamentele randvoorwaarden waren. Onder meer het temmen van de grafische pipeline in een multi-computer, netwerk-gesynchroniseerde, multi-threaded omgeving was telkens weer een uitdaging.

Sinds een jaar of tien richt ik me ook op web-technologische projecten, omdat de platform-onafhankelijkheid me aanspreekt. Ik werk zowel front-end met javascript/HTML5/CSS3 als backend in PHP, Python/Django en node.js.

Naast zelf actief te coderen, deel ik de mijn kennis door anderen te onderwijzen. Aan het Frank Mohr Instituut heb ik geruime tijd mediakunst-studenten onderwezen in het programmeren en recentelijk ben ik onder meer actief als coach bij djangogirls workshops. Ik werk regelmatig samen met kunstenaars en voel me thuis in de specifieke dynamiek van artistieke projecten.

Momenteel verdiep ik me in embeded software, elektronica, bewijsbare kernels en functioneel programmeren.

Stijl

Vrije software en platform-agnostische oplossingen genieten mijn voorkeur. Geholpen door mijn leergierigheid en brede ervaring werk ik me snel in in nieuwe omgevingen. Per project kies ik passende talen en technieken. Ik heb een generieke programmeerstijl op basis van OO en MVC.

Vakgebieden

  • Realtime 3D, Virtual Reality en simulatie
  • Augmented reality
  • Web-development
  • Physical computing

Talen en framewerken

C/C++

  • STL
  • OpenSceneGraph
  • OpenGL
  • Boost
  • Bison, Flex
  • Exception handling
  • Event handling
  • GUI
  • Socket programming en low-level protocolontwerp
  • Concurrency
  • websockets
  • GCC
  • Make, CMake
  • Windows Visual C++
  • XCode

Python

PHP5

Javascript, HTML5/CSS3

  • Backbone
  • JQuery, JQuery_UI, JQuery Templating, JQuery Mobile
  • D3
  • KendoUI
  • websockets

Overige tools en talen

  • Java
  • Prolog
  • Lisp
  • Git
  • MySQL
  • SQLAlchemy
  • bash shell scripting
  • Emacs
  • Vagrant